* - laukai turi būti užpildyti

Adresas

Respublikos g. 22,
Naujoji Akmenė
LT-85164

Ar taps madinga mokytis sėkmingos tėvystės?

Tėvystės mūsų nemoko mokykloje, vaikų ugdymu dažniausiai susidomima tik susidūrus su vaiko auklėjimo sunkumais. Ar galima išmokti sėkmingai spręsti auklėjimo ir ugdymo problemas ir auginti bei gyvenimui paruošti kūrybingus, atsakingus, tinkamų vertybinių orientacijų, save ir kitus gerbiančius vaikus? Akmenės rajono savivaldybės pedagoginės psichologinės tarnybos psichologės Daiva Skirienė ir Agnė Kazlauskaitė Ventoje ir Naujojoje Akmenėje mokė šeimas efektyvios tėvystės įgūdžių.

 

Screenshot_1

 

Gamta žmogui dovanojo galimybę biologiškai tapti tėvais nesunkiai, o psichologiškai tapti tėvais tenka mokytis, – sako rajono pedagoginės psichologinės tarnybos psichologė Agnė Kazlauskaitė. Jei tėvai priima tiesą, kad jie nėra visažiniai tėvai, jei pripažįsta sau, kad gali nežinoti, žingsnis į pokyčius, bendraujant su vaikais, jau padarytas.

Pozityvios tėvystės mokymo programa per 50 pasaulio šalių egzistuoja jau šešis dešimtmečius. Lietuvoje tuo susidomėta neseniai. Tik, kai pradėta rūpintis parama šeimai dėl vaiko problemų.

Mokytis efektyvios tėvystės susirenkama įvairiai: vieni ateina patys, ieškodami žinių, kitus atsiunčia vaikų problemas nagrinėjančios institucijos. Specialistai, kurie moko tėvus, yra baigę specialius kursus, turi licencijas.

Daivos Skirienės efektyvios tėvystės ugdymo mokymus jau baigė 30 mamų. Dvi grupės mokėsi Ventoje. Gegužės mėnesį mokymus baigė grupė mamų Naujojoje Akmenėje. „Bendravimo su vaikais tobulinimo mokymams skiriami 6 užsiėmimai po pusantros valandos, – sako psichologė. – Užsiėmimai nėra įsprausti nei į laiko, nei į teorijos rėmus. Dalį laiko skiriame refleksijai, konkrečių problemų aiškinimuisi. Iškyla problema, reaguojame, atsiranda emocija, aiškinamės. Vaikai yra skirtingi, panašiose situacijose elgiasi ir į jas reaguoja skirtingai. Todėl ir vieno vaikų auklėjimo recepto nėra. Ir tėvai turi skirtingas patirtis, nevienodos žinios.”

Dvi grupes efektyvios tėvystės įgūdžių mokė psichologė Agnė Kazlauskaitė. Tėvai susipažino su vaiko raidos etapais, sužinojo, kas darosi su vaiku tam tikrais amžiaus tarpsniais. Žodžiu, mokėsi pažinti savo vaiką. „Tėvų atidumas vaiko nuotaikai, žinojimas, kokius jausmus pačių tėvų elgesys ar žodžiai sukelia vaikui, vaiko jausmų supratimas padeda išvengti daugelio nebūtinų konfliktų, bendraujama atviriau. O gebėjimo atpažinti ir priimti savo jausmus, atskirti su vaiku nesusijusias savo būsenos priežastis, susivaldyti sunkiose situacijose reikia mokytis,”– sako A. Kazlauskaitė.

Specialistės pastebi, kad skiriasi tėvų motyvacija. Vieni ateina ieškodami žinių, kiti vykdo įpareigojimus. Tad neretai mokymai priimami, kaip nuobauda. A.Kazlauskaitės įsitikinimu, jei iš aštuonių į antrą užsiėmimą ateina penki, darbas vienaip ar kitaip turės rezultatą. Atlikti namų darbus iš vaikų reikalaujame, bet tėvai nenoriai priima užduotis. Tačiau užsiėmimai grupėje turi savo privalumų, dalijamasi patyrimu, pamatoma, kad nėra nei tobulų šeimų, nei tobulų vaikų. Atsiranda savita bendruomenė. Apie ką kalbama užsiėmimuose, saugo konfidencialumo susitarimai. Tad lankantys užsiėmimus jaučiasi saugūs, gali drąsiai kalbėti apie savo šeimos sunkumus.

Sakoma, kad ugdymas – tai meilės veiksmas. Geresni tėvai yra tie, kurie daug kartų suklysta, bet atsistoja, galvodami, kad reikia stengtis padaryti geriau, nei tie tėvai, kurie viską „žino“ – visas normas, taisykles, bet nepasiduoda diskusijai.

Tėvystės mokslais dažniausiai domisi mamos. Ventoje į grupę atėjęs tėtis „iškentė” tik vieną užsiėmimą, rajono centre solidarumo mamai vedinas atėjęs tėtis susidomėjo ir kantriai lankė visus užsiėmimus.

Pasak psichologės Agnės, jei ateina į šešis užsiėmimus, požiūris pradeda keistis. Tačiau neretai šeimoje yra gilesnės problemos, nei žinių trūkumas, tad keliolikos valandų neužtenka pakeisti požiūrį į vaikų auklėjimą. Pedagoginės psichologinės tarnybos veikla orientuota tik į vaikų problemas, neretai šeimai reikia platesnės pagalbos. Mes neturime krizių centro, kur specialistai galėtų padėti šeimai spręsti kitas problemas, galėtų padėti moterims, patiriančioms smurtą namuose.

Ar taps madinga mokytis tėvystės, šalia kitų populiariomis tapusių gyvenimo mokyklų? Kol kas atsakymo nėra.

Psichologė Lilija Smalakienė